Szerző Téma: Gyorsítózás kezdőknek  (Megtekintve 2329 alkalommal)

Nem elérhető Kadlec Tomi

  • Griff
  • club
  • **
  • Hozzászólások: 25
    • Profil megtekintése
Gyorsítózás kezdőknek
« Dátum: 2012. Február 26. - 23:08:08 »
Minden kezdőnél eljön a pont amikor felmerül benne a kérdés : nyomjam vagy nem nyomjam :)
Természetesen a gyorsítót :)

A tanfolyam elméleti részén mindenki megtanulja hogyan működik ( A-B sorok - csigás áttétel - lábbal működtetjük - állásszöget csökkenti - gyorsabb lesz az ernyő ), és azt is mindig ott szerepel, hogy növeli az esélyét, hogy az ernyő eleje becsukódik.

A másik oldal, hogy az internet tele van videókkal, amikor erős szélben start után a "tapasztaltak" már azonnal nyomják is.

Most akkor mi a helyzet?

Az én tapasztalatomat és véleményemet írom le, amit Joe majd kiegészít remélem, mert azért mégis csak az ő szakértése az autentikusabb, meg persze a többiek kérdési is jöhetnek :)

Alapesetben ha nincs versenyszituáció vagy távrepülés nincs szükség a gyorsítóra.
A gyorsító nem egy gomb az azonnali frontstall-hoz, és pláne ha kétlépcsős a gyorsítód akkor ha a helyzet nem követeli meg nem kell azonnal koppig nyomni.
Olyan ordas szélben ahol az ernyő start után csak gyorsítóval megy előre az már pilótahiba, hogy bevállalja és ezt a helyzetet talán inkább nem kéne bevállalni.

Jellemző esetek amikor eddig használtam a gyorsítót: Csolnok: lejtőzés közben egy termikkel +200 méterig emelkedtem, majd a termiket elhagyva a gerincen túl voltam, és csak a gyorsítót használva értem vissza a beerősödött szembeszélben a gerinc elé az emelőtérbe, hogy folytassam a lejtőzést. Kalocsa: szembeszélben minél közelebb szálljak le a repülőtérhez képest, a dobálós időben fülcsukással. Újlaki melletti düznibe tolt be és nem rizikóztam egy kis gyorsítózással könnyebb volt kijönni. Egeden pici emeléseket kergettem és közben a leszállótól alacsonyan elsodródtam, és csak így értem be a leszállóba.

Mint ahogy a felsorolásból is látszik az esetek nagy része pilótahiba, ami előrelátással elkerülhető lett volna, de gyorsító megoldás volt, és fél gyorsítónál többet soha nem kellett nyomni.

Viszont pár esetet leírok amit a gyorsító használatával ( jellemzően fülcsukással együtt ) könnyen elkerülhető lett volna ha már kialakult a helyzet: Újlaki düzni, a pilótajelölt szépen szembeszélbe állva ereszkedett az erdőbe.  Egeden pilótajelölt a noszvaji út felett 100 méteren a szembeszélben megállt, és leereszkedett az útra (nem történt semmi baj), elmondása szerint a gyorsító eszébe sem jutott, meg arról mindig azt hallotta, hogy veszélyes, és a helyzet már alapból az volt. 

Részemről ennyi a témaindító :)

Nem elérhető szabojoe

  • Adminisztrátor
  • club
  • *****
  • Hozzászólások: 106
    • Profil megtekintése
    • Griff siklóernyős club
Re:Gyorsítózás kezdőknek
« Válasz #1 Dátum: 2012. Március 02. - 00:24:27 »
versenyzés más téma, ott nyomják amíg csak lehet :-)
de nem versenyzőként, normál repülésnél a beerősödő szélben, turbulens időben a gyorsító - fülcsukással kombinálva használható a biztonságosabb eltávolodásra a hegytől, az emelő,hátra sodró zónától. Jól használtad.
Ajánlatos még használni  ~ 2,5 m/s feletti tartós süllyedés felett, hogy mihamarabb kiérjünk a merülő zónából.
Gyorsító használatnál fokozottan figyeljünk az ernyő irányítására, aktívan vezetésére. Az előforduló csukásoknál, azonnal engedjük vissza a gyorsítót.
Alapból jó az a meglátás, hogy földközelben (starthely,leszálló) lehetőleg ne használjuk a gyorsítót !
Mindig kössük be a gyorsítót, hogy megszokott rutinmozdulat legyen, nehogy pont akkor maradjon kikapcsolva amikor nagy szükség lenne rá.